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서비스디자인의 역사 / Timeline of Service Design History

by 사용자 #kate 2019. 6. 15.

출처:https://service-design.co/book-a-tiny-history-of-service-design-368ed603797c

Timeline of Service Design History

The Good Old Days: The Basis of Everything  모든것들의 기반이되다

·         Around 10,000 BC: First Customer and Service
           첫 고객과 서비스

·         500 BC: Ergonomics Tries to Make People’s Lives Easier
           인체공학의 시도로 사람들의 삶을 쉽게 만들어주다

·         380 BC: Plato’s Republic or the Start of Co-Creation
           플라톤의 공화국, 혹은 협업의 시작

Before Our Time: Humans Meet the Machine  사람이 기계를 만나다

·         1647: Anthropology or the Science that Deals with Humans 
           인류학 혹은 과학이인간과 거래하다

·         1760: Industrial Revolution and the Birth of Scale
           산업혁명과 스케일의 탄생       

·         1767: Ethnography and the Study of Populations
           민족학과 인구에 대한 공부

·         Early 1800: Reach the Seller 

The Modern Days: Machines and Humans  기계와 인간

·         1876: Invention of the Telephone 
           전화기 발명 

·         1910: Taylorism or Optimizing Worker’s Tasks
           노동자의 업무에 최적화 되다

·         1913: Behaviorism
           행동학

·         1913: Phenomenology or the Science of Experience
           현상학 또는 경험의 과학            

·         1920: The Rotary Dial System
           회전식 다이얼 시스템

·         1921: Criticism of Taylorism and Workers Wellbeing
           과학적 관리의 비판과 노동자들의 웰빙

·         1930: Interaction Design or Humans with Digital Tools
           인터렉션 디자인 혹은 사람과 디지털툴

·         1939: Rogerian Psychotherapy or a Client-Centered Approach
           로저리안 심리치료 혹은 클라이언트 중심적 접근법    

·         1942: Rating Index for Radio
           라디오를 위한 등급지수           

·         1942: Brainstorming or Group Creativity
           브레인스토밍 혹은 그룹 창의력 

·         1943: It’s Not a Human Error, It’s a Design Error
           사람의 실수가 아닌 디자인의 실수

·         1943: Mental Models in Psychology
           심리학에서의 멘탈모델

·         1945: Modulor or a Human-centered Scale System
           모듈 또는 인간중심의 스케일 시스템  

·         1947: Human Factors Engineering
           인간공학

·         1950: Total Quality Management and Quality Circles
           품질경영과 품질의 순환?

1960s: Multidisciplinary Design 다학제적 디자인

·         1960s: The Call Center
           콜센터

·         1960–1980: The Scandinavian Approach
           스칸디나비안식 접근법

·         1963: Metadesign and Multidisciplinary Teams
           메타디자인과 다학제적 팀

·         1965: The Email
           이메일

·         1967: Cognitive Psychology
           인지심리학

·         1967: Toll-Free Numbers
           무료번호          

·         1969: Herbert Simon and The Sciences of the Artificial
           허버트 시먼과 인공과학

1970s: First Bricks of Design Thinking  디자인씽킹의 시작

·         1970s: The Birth of Design Thinking Principles
           디자인씽킹 원리의 탄생

·         1971: Anthropology in Design Practice
           디자인 실무에서의 인류학

·         Late 1970: Emergence of Interactive Voice Response
           대화형 음성의 출현

·         1972: Cognitive Biases
           인지,편견 편향?

·         1972: Wicked Problems or Phenomenology in Design
           약점과 디자인에서의 현상학 

·         1977: Participatory Action Research
          참여적 리서치

·         1979: Prospect Theory
          전망이론
          *Definition : https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3437713&cid=58393&categoryId=58393

1980s: Early Days of Service Design 서비스디자인의 초창기

·         1982: Nigel Cross or How Designers Think Differently
           나이젤 크로스 혹은 어떻게 디자이너들이 다르게 생각하는가

·         1982: The Service Design Term Is Born
           서비스디자인의 탄생

·         Mid 1980s: Interaction Design, the Modern Days
           인터렉션 디자인

·         1983: Donald Schön and more Phenomenology
           도날드 숀과 현상학

·         1983: Human Computer Interaction
           인간과 컴퓨터의 상호작용 ( HCI)

·         1984: Service Design by Schneider and Bowen
           슈나이더와 보웬의 서비스디자인

·         1984: Birth of the Service Design Blueprint
          서비스디자인 블루프린트의 탄생

·         1986: User Centered Design
           사용자 중심 디자인

·         1986: Customer Relationship Management Software
           고객관리 소프트 웨어

·         1987: Design Thinking, the Book
           도서'디자인씽킹'

·         1988: The Design of Everyday Things
           모든것의 디자인

·         1988: SERVQUAL or Quantifying User Experience
          SERVQUAL 혹은 정량적 사용자 경험           

·         1989: Call Center Outsourcing
          콜센터 외부 위탁(아웃소싱)

1990s: Service Design as a Discipline 서비스디자인의 교육

·         Early 1990: User Experience in Job Titles
           사용자 경험 직군

·         1990s: Service Design Outside of Marketing
           마케팅외 서비스디자인

·         1990: The Servicescapes Model

·         1991: Service Design Is Now a Discipline
          서비스디자인을 교육하다

·         1991: The Internet Revolution
          인터넷 혁명

·         1991: IDEO, the Multidisciplinary Design Firm
          IDEO, 다학제적 디자인 회사의 출범 8)

·         1992: Customer Service Week
          고객서비스위크

·         1992: Wicked Problems Fixed with Design Thinking
          디자인씽킹으로 약점을 고치다

·         1993: Personas, a Tool for Empathy
          퍼소나, 공감을 위한 툴

·         1996: Loyalty Effect
          로열티의 효과

·         1998: Contextual Design
           맥락을 디자인하다

·         1998: Nesta, a Foundation for Good Innovation
           NESTA 혁신의 토대가 되다 1)

·         1999: Customer Journey Mapping
           고객의 여정을 매핑하다

·         1999: The Experience Economy as the Next Big Thing
           차세대의 경험경제는 

·         1999: Liz Sanders and the Convivial Toolbox
           리즈 샌더스와 툴상자

2000s: Service Design as a Movement 서비스디자인의 움직임

·         2000s: The Real CRM 
          진정한 고객관리

·         2001: Liveworks, the First Service Design Consultancy
          리브워크, 첫번째 서비스디자인 컨설턴트 회사가 되다 2)

·         2002: Mindlab or Service Design in the Public Sector
          마인드랩 혹은 공공분야에서의 서비스디자인

·         2002: Design and Sustainability
           디자인과 지속가능성

·         2003: Engine, Another Service Design Consultancy
          엔진, 또다른 서비스디자인 컨설턴트 회사가 되다 3)

·         2003: The Net Promoter Score      

·         2004: The Service Design Network Is Born
           서비스디자인네트워크 (SDN)의 탄생 4)

·         2005: Double Diamond by the Design Council
           디자인카운슬의 더블다이아몬드 5)

·         2005: The D.School at Stanford
           스탠포드.D스쿨의 탄생 6)

·         2005: Service Design in Education
           교육분야 에서의 서비스 디자인

·         2005: Observation as Inspiration
           영감으로 관찰하다

·         2006: Designing Interactions
           상호작용을 디자인하다

·         2006: The Design Squiggle
           디자인의 균열

·         2007: The First Service Design Conference
           첫 서비스디자인 컨퍼런스

·         2008: Nudge and Behavioral Economics
           넛지 그리고 행동 경제

·         2008: Thinkpublic
           공공분야를 생각하다

·         2008: From Products to Services
           제품에서 서비스로

·         2008: The servicedesigntools.org Toolbox
            servicedesigntools.org의 툴박스 7)

·         2009: First Master’s Degree in Service Design
           서비스디자인에서의 첫 박사학위 

·         2009: One More Service Design Book
           서비스디자인 도서들이 발간되다. 

·         2009: Tim Brown Writes a Book on Design Thinking
           팀브라운(IDEO)이 디자인씽킹의 책을 출간하다.

2010s: A More Than Mature Field 보다 성숙해지다.

·         2010: Customer Effort Score
           *번역대신 설명글을 달았습니다(https://blog.naver.com/jhleetck1?Redirect=Log&logNo=150176294392)

·         2010: The Business Model Canvas
           비즈니스모델을 그리다

·         2010: Behavioral Insight Team
           *관련글 https://blog.naver.com/kberi_info/221263580159

·         2010: A Book on Service Design for the Public Sector
           공공분야를 위한 서비스디자인 도서 발간

·         2010: The First Best-Seller on Service Design
           서비스디자인에서 첫 베스트 셀러가 나오다

·         2011: Exposing the Magic of Design
          디자인의 마법이 알려지다

·         2011: Civic City

·         2011: First Service Design Jam
           첫 서비스디자인 잼이 열리다

·         2013: Book: Service Design: From Insight to Inspiration
           서비스디자인: 인사이트에서 영감으로 도서 발간

·         2013: Another Master’s Course in Service Design
           서비스디자인에서의 또 다른 박사 코스가 생기다.

·         2015: A European Service Design Initiative
           유럽 서비스디자인 이니셔티브

·         2015: Practical Service Blueprint and Practical Service Design
           서비스 블루프린트와 서비스디자인의 실무

·         2015: Ethics in Research
           연구의 윤리학

·         2016: Service Design Day
           서비스디자인 데이

·         2016: Design Sprints, a one-week taste of Service Design
           디자인 스프린트, 서비스디자인 일주일 맛보기

·         2016: IBM Design Thinking Toolkit
           IBM 디자인씽킹 툴킷

·         2017: Trainer Accreditation for Service Design
          서비스디자인을 위한 강사 인증

·         2018: Mental Models for Design Research
          디자인리서치를 위한 멘탈 모델

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그외 참고자료

https://blog.naver.com/kberi_info/221263580159

https://blog.naver.com/jhleetck1?Redirect=Log&logNo=150176294392
https://blog.naver.com/anackne/110133078071

1) Nesta : 

https://www.nesta.org.uk/


2) 리브워크
https://www.liveworkstudio.com/

3) 엔진 서비스디자인
https://www.enginegroup.co.uk/

4) 서비스디자인 네트워크
https://www.service-design-network.org/

5) 디자인카운슬의 더블다이아몬드
https://www.designcouncil.org.uk/news-opinion/design-process-what-double-diamond

6) 스탠포드 디스쿨
https://dschool.stanford.edu/

7) 서비스 디자인 툴박스
http://servicedesigntools.org

8) IDEO
https://www.ideo.com/

 

로열티 경영의 원칙(Loyalty Rules)

열받은 고객에게 `물음표` 대신 `느낌표` 로 접근하라 기업 소비자만족 조사하지만 이후에도 불만 줄어들지...

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고객경험(Customer Experience)과 고객노력(Customer Effort): CES(Customer Effort Score) & NES(The Net Easy Score)

Customer Experience, Customer Effort: CES(Customer Effort Score) & NES(Net Easy ...

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[행동경제학 사례 2] 영국, 행동경제학을 활용한 응급실 방문 개선

KBERI가 소개하는 행동경제학 사례비응급 상황임에도 불구하고 응급실을 방문하는 환자 과도하게 발생...

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Questions Designing for the future of autonomous mobility, multi-modal transportation, and the ever-changing technology that fuels it See our response

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Livework designs better services

Livework designs better services. We improve the way people live and work. We design services that are better for the people who use and deliver them.

www.liveworkstudio.com

 

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www.nesta.org.uk

 

Engine Service Design

The Service Design Consultancy

www.enginegroup.co.uk

 

The Design Process: What is the Double Diamond?

Designers across disciplines share strikingly similar approaches to the creative process, which we’ve mapped out as ‘the Double Diamond’.   Every design specialism has a different approach and ways of working, but there are some commonalities to the creati

www.designcouncil.org.uk

 

Stanford d.school

We are a hub for innovation, collaboration and creativity at Stanford. Our mission is to help people become everyday innovators, everywhere.

dschool.stanford.edu

 

 

Service Design Tools | Communication methods supporting design processes

case study from Andy Polaine, Roman Aebersold, Robert Bossart and Andrea Mettler

servicedesigntools.org

 

Home

Questions Designing for the future of autonomous mobility, multi-modal transportation, and the ever-changing technology that fuels it See our response

www.ideo.com

출처 : A tiny history of service design 

https://service-design.co/book-a-tiny-history-of-service-design-368ed603797c?source=search_post---------0&gi=4793133a61b9

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