서비스디자인의 역사 / Timeline of Service Design History
Timeline of Service Design History
The Good Old Days: The Basis of Everything 모든것들의 기반이되다
· Around 10,000 BC: First Customer and Service
첫 고객과 서비스
· 500 BC: Ergonomics Tries to Make People’s Lives Easier
인체공학의 시도로 사람들의 삶을 쉽게 만들어주다
· 380 BC: Plato’s Republic or the Start of Co-Creation
플라톤의 공화국, 혹은 협업의 시작
Before Our Time: Humans Meet the Machine 사람이 기계를 만나다
· 1647: Anthropology or the Science that Deals with Humans
인류학 혹은 과학이인간과 거래하다
· 1760: Industrial Revolution and the Birth of Scale
산업혁명과 스케일의 탄생
· 1767: Ethnography and the Study of Populations
민족학과 인구에 대한 공부
· Early 1800: Reach the Seller
The Modern Days: Machines and Humans 기계와 인간
· 1876: Invention of the Telephone
전화기 발명
· 1910: Taylorism or Optimizing Worker’s Tasks
노동자의 업무에 최적화 되다
· 1913: Behaviorism
행동학
· 1913: Phenomenology or the Science of Experience
현상학 또는 경험의 과학
· 1920: The Rotary Dial System
회전식 다이얼 시스템
· 1921: Criticism of Taylorism and Workers Wellbeing
과학적 관리의 비판과 노동자들의 웰빙
· 1930: Interaction Design or Humans with Digital Tools
인터렉션 디자인 혹은 사람과 디지털툴
· 1939: Rogerian Psychotherapy or a Client-Centered Approach
로저리안 심리치료 혹은 클라이언트 중심적 접근법
· 1942: Rating Index for Radio
라디오를 위한 등급지수
· 1942: Brainstorming or Group Creativity
브레인스토밍 혹은 그룹 창의력
· 1943: It’s Not a Human Error, It’s a Design Error
사람의 실수가 아닌 디자인의 실수
· 1943: Mental Models in Psychology
심리학에서의 멘탈모델
· 1945: Modulor or a Human-centered Scale System
모듈 또는 인간중심의 스케일 시스템
· 1947: Human Factors Engineering
인간공학
· 1950: Total Quality Management and Quality Circles
품질경영과 품질의 순환?
1960s: Multidisciplinary Design 다학제적 디자인
· 1960s: The Call Center
콜센터
· 1960–1980: The Scandinavian Approach
스칸디나비안식 접근법
· 1963: Metadesign and Multidisciplinary Teams
메타디자인과 다학제적 팀
· 1965: The Email
이메일
· 1967: Cognitive Psychology
인지심리학
· 1967: Toll-Free Numbers
무료번호
· 1969: Herbert Simon and The Sciences of the Artificial
허버트 시먼과 인공과학
1970s: First Bricks of Design Thinking 디자인씽킹의 시작
· 1970s: The Birth of Design Thinking Principles
디자인씽킹 원리의 탄생
· 1971: Anthropology in Design Practice
디자인 실무에서의 인류학
· Late 1970: Emergence of Interactive Voice Response
대화형 음성의 출현
· 1972: Cognitive Biases
인지,편견 편향?
· 1972: Wicked Problems or Phenomenology in Design
약점과 디자인에서의 현상학
· 1977: Participatory Action Research
참여적 리서치
· 1979: Prospect Theory
전망이론
*Definition : https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3437713&cid=58393&categoryId=58393
1980s: Early Days of Service Design 서비스디자인의 초창기
· 1982: Nigel Cross or How Designers Think Differently
나이젤 크로스 혹은 어떻게 디자이너들이 다르게 생각하는가
· 1982: The Service Design Term Is Born
서비스디자인의 탄생
· Mid 1980s: Interaction Design, the Modern Days
인터렉션 디자인
· 1983: Donald Schön and more Phenomenology
도날드 숀과 현상학
· 1983: Human Computer Interaction
인간과 컴퓨터의 상호작용 ( HCI)
· 1984: Service Design by Schneider and Bowen
슈나이더와 보웬의 서비스디자인
· 1984: Birth of the Service Design Blueprint
서비스디자인 블루프린트의 탄생
· 1986: User Centered Design
사용자 중심 디자인
· 1986: Customer Relationship Management Software
고객관리 소프트 웨어
· 1987: Design Thinking, the Book
도서'디자인씽킹'
· 1988: The Design of Everyday Things
모든것의 디자인
· 1988: SERVQUAL or Quantifying User Experience
SERVQUAL 혹은 정량적 사용자 경험
· 1989: Call Center Outsourcing
콜센터 외부 위탁(아웃소싱)
1990s: Service Design as a Discipline 서비스디자인의 교육
· Early 1990: User Experience in Job Titles
사용자 경험 직군
· 1990s: Service Design Outside of Marketing
마케팅외 서비스디자인
· 1990: The Servicescapes Model
· 1991: Service Design Is Now a Discipline
서비스디자인을 교육하다
· 1991: The Internet Revolution
인터넷 혁명
· 1991: IDEO, the Multidisciplinary Design Firm
IDEO, 다학제적 디자인 회사의 출범 8)
· 1992: Customer Service Week
고객서비스위크
· 1992: Wicked Problems Fixed with Design Thinking
디자인씽킹으로 약점을 고치다
· 1993: Personas, a Tool for Empathy
퍼소나, 공감을 위한 툴
· 1996: Loyalty Effect
로열티의 효과
· 1998: Contextual Design
맥락을 디자인하다
· 1998: Nesta, a Foundation for Good Innovation
NESTA 혁신의 토대가 되다 1)
· 1999: Customer Journey Mapping
고객의 여정을 매핑하다
· 1999: The Experience Economy as the Next Big Thing
차세대의 경험경제는
· 1999: Liz Sanders and the Convivial Toolbox
리즈 샌더스와 툴상자
2000s: Service Design as a Movement 서비스디자인의 움직임
· 2000s: The Real CRM
진정한 고객관리
· 2001: Liveworks, the First Service Design Consultancy
리브워크, 첫번째 서비스디자인 컨설턴트 회사가 되다 2)
· 2002: Mindlab or Service Design in the Public Sector
마인드랩 혹은 공공분야에서의 서비스디자인
· 2002: Design and Sustainability
디자인과 지속가능성
· 2003: Engine, Another Service Design Consultancy
엔진, 또다른 서비스디자인 컨설턴트 회사가 되다 3)
· 2003: The Net Promoter Score
· 2004: The Service Design Network Is Born
서비스디자인네트워크 (SDN)의 탄생 4)
· 2005: Double Diamond by the Design Council
디자인카운슬의 더블다이아몬드 5)
· 2005: The D.School at Stanford
스탠포드.D스쿨의 탄생 6)
· 2005: Service Design in Education
교육분야 에서의 서비스 디자인
· 2005: Observation as Inspiration
영감으로 관찰하다
· 2006: Designing Interactions
상호작용을 디자인하다
· 2006: The Design Squiggle
디자인의 균열
· 2007: The First Service Design Conference
첫 서비스디자인 컨퍼런스
· 2008: Nudge and Behavioral Economics
넛지 그리고 행동 경제
· 2008: Thinkpublic
공공분야를 생각하다
· 2008: From Products to Services
제품에서 서비스로
· 2008: The servicedesigntools.org Toolbox
servicedesigntools.org의 툴박스 7)
· 2009: First Master’s Degree in Service Design
서비스디자인에서의 첫 박사학위
· 2009: One More Service Design Book
서비스디자인 도서들이 발간되다.
· 2009: Tim Brown Writes a Book on Design Thinking
팀브라운(IDEO)이 디자인씽킹의 책을 출간하다.
2010s: A More Than Mature Field 보다 성숙해지다.
· 2010: Customer Effort Score
*번역대신 설명글을 달았습니다(https://blog.naver.com/jhleetck1?Redirect=Log&logNo=150176294392)
· 2010: The Business Model Canvas
비즈니스모델을 그리다
· 2010: Behavioral Insight Team
*관련글 https://blog.naver.com/kberi_info/221263580159
· 2010: A Book on Service Design for the Public Sector
공공분야를 위한 서비스디자인 도서 발간
· 2010: The First Best-Seller on Service Design
서비스디자인에서 첫 베스트 셀러가 나오다
· 2011: Exposing the Magic of Design
디자인의 마법이 알려지다
· 2011: Civic City
· 2011: First Service Design Jam
첫 서비스디자인 잼이 열리다
· 2013: Book: Service Design: From Insight to Inspiration
서비스디자인: 인사이트에서 영감으로 도서 발간
· 2013: Another Master’s Course in Service Design
서비스디자인에서의 또 다른 박사 코스가 생기다.
· 2015: A European Service Design Initiative
유럽 서비스디자인 이니셔티브
· 2015: Practical Service Blueprint and Practical Service Design
서비스 블루프린트와 서비스디자인의 실무
· 2015: Ethics in Research
연구의 윤리학
· 2016: Service Design Day
서비스디자인 데이
· 2016: Design Sprints, a one-week taste of Service Design
디자인 스프린트, 서비스디자인 일주일 맛보기
· 2016: IBM Design Thinking Toolkit
IBM 디자인씽킹 툴킷
· 2017: Trainer Accreditation for Service Design
서비스디자인을 위한 강사 인증
· 2018: Mental Models for Design Research
디자인리서치를 위한 멘탈 모델
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그외 참고자료
https://blog.naver.com/kberi_info/221263580159
https://blog.naver.com/jhleetck1?Redirect=Log&logNo=150176294392
https://blog.naver.com/anackne/110133078071
1) Nesta :
https://www.nesta.org.uk/
2) 리브워크
https://www.liveworkstudio.com/
3) 엔진 서비스디자인
https://www.enginegroup.co.uk/
4) 서비스디자인 네트워크
https://www.service-design-network.org/
5) 디자인카운슬의 더블다이아몬드
https://www.designcouncil.org.uk/news-opinion/design-process-what-double-diamond
6) 스탠포드 디스쿨
https://dschool.stanford.edu/
7) 서비스 디자인 툴박스
http://servicedesigntools.org
8) IDEO
https://www.ideo.com/
로열티 경영의 원칙(Loyalty Rules)
열받은 고객에게 `물음표` 대신 `느낌표` 로 접근하라 기업 소비자만족 조사하지만 이후에도 불만 줄어들지...
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Engine Service Design
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The Design Process: What is the Double Diamond?
Designers across disciplines share strikingly similar approaches to the creative process, which we’ve mapped out as ‘the Double Diamond’. Every design specialism has a different approach and ways of working, but there are some commonalities to the creati
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출처 : A tiny history of service design
https://service-design.co/book-a-tiny-history-of-service-design-368ed603797c?source=search_post---------0&gi=4793133a61b9